מכון באר אמונה - פורים על שם הפור

פורים על שם הפור

על כן קראו לימים האלה פורים - על שם הפור

קריאת החג על שם אותו גורל שהטיל המן מעוררת במבט ראשון תמיהה גדולה. מדוע משלל האירועים והחפצים המתגוליים בסיפור העמוס שמספרת לנו המגילה נבחר דווקא אותו גורל להיות מקור שמו של החג?

אך אם נתעמק קצת בסיפור הזה ניתן יהיה להבין את חז"ל שקבעו את שמו של החג. על פניו, חג הפורים הוא חג של ניצחון והצלה גשמית, אבל הניצחון הנסתר יותר היה ניצחון במלחמה רעיונית עמוקה בין עם ישראל לעמלקים של אותו הדור ובראשם המן.

מהו גורל? גורל הוא אידיאולוגיה של הפקרות, של הפיכת כל העולם למקרה אחד גדול. אך יותר מזה, הגורל דוגל בפיזור של המציאות. הכדור מסתובב על גלגל הרולטה עד שנעצר,  אז ניתן להכריז מי בוכה ומי זוכה. כך גם חיי האדם, הוא חי אך ורק את המציאות שלו - חיה ותן לחיות, מידי פעם נעצר לידו הכדור ואם היה לו מזל הוא נעצר במקום הנכון. אין לו לאדם כל קשר עם הסובבים אותו, למעט ניצולם למטרותיו הפרטיות.

את התפיסה הנגדית מציגה אסתר בבקשתה למרדכי - לך! כנוס את כל היהודים. בניגוד לתפיסה ה"המנית" מציגה אסתר את תפיסת האחדות. לפי תפיסה זו הפיזור והפירוד הוא רק אשליה אופטית. כאשר היהודים נהנו מסעודתו של אחשוורוש, הצופה מהצד יכול היה לחשוב שהגיע סופו של העם היהודי. היהודים כעם, הפכו לאוסף פרטים שנכנעו לאידיאולוגיה של פרס ומדי - "לעשות כרצון איש ואיש" - איש איש לעצמו. אך מהר מאד, כשמתרגשת הצרה, אסתר קוראת להם להתכנס, להתאחד ולהוכיח לעולם שהמציאות כולה, הנראית לעיתים ככיאוס אחד גדול, כרצף מקרים שאינם קשורים זה לזה,  היא מהלך אחד גדול שמושגח ומובל בידי בורא העולם.

פורים נקרא על שם הפור, על שם הגורל הרנדומאלי לכאורה, שגם הוא חלק מהסדר של העולם. על שם מה שנראה כפיזור אך מתגלה כחלק מהוויה שלמה ומאוחדת.  

בימים אלו, בהם אנו רואים כיצד תרבות האינדיבידואליזם, מביאה לפירוק המוסד המשפחתי. כאשר המוטו הוא "לעשות כרצון איש ואיש" קשה מאד ליצור תא משפחתי מאוחד. עלינו לחזק את ערכי המשפחה היהודית, משפחה שלא בהכרח אחידה, אך תמיד מאוחדת ועומדת כסלע איתן בבסיסו של העם היהודי כולו.

פורים שמח!