מכון באר אמונה - סוד האהבה

סוד האהבה

מנהג ישראל בשבת חול המועד פסח (השנה ביום הראשון) לקרוא את שיר השירים. דווקא בחג האביב, עם פריחתה ולבלובה של התקופה כאשר "הניצנים נראו בארץ" ,אנו קוראים את המשובח שבשירים המסמל את האביב הקיומי של האדם "שכל הכתובים קודש ושיר השירים קודש קודשים".

דברה התורה בלשון בני אדם, אך האתגר הגדול הוא לגלות את המימד העילאי שבתוכה. המילים הן רק הכיסוי , אך עלינו לגלות את הפנימיות הכמוסה בהן.

שיר השירים מבטא את אהבת הנצח בין הדוד לרעיה. חז"ל ראו בפרקים אלה ביטוי לאהבה בין הקב"ה לכנסת ישראל. רק מי שמודע לרגשי האהבה שבין איש לאשתו, מי שחש את עוצמת הזוגיות והוא בעל מחויבות ואנרגיה נפשית, יכול לאהוב את ה' באמת ובתמים. לא בכדי, הכהן הגדול, הנכנס ביום הכיפורים לקודש הקדשים, חייב להיות נשוי. לא מקרה הוא שחכמי הקבלה קבעו לקרוא את שיר השירים בערב שבת, ובקבלת שבת את הפיוט "לכה דודי, ולפני קידוש היום את הפרק "אשת חיל".

יחוד בני הזוג מכונה בתורה "ידיעה" , ובחסידות - "פנימיות" היא כוח הייחוד. הרב יצחק גינזבורג מתייחס בספריו, למימד ה"דעת" המחבר והמקשר. לדעתו שיא ה"דעת" הינו הייחוד האמיתי של בני הזוג להיות לבשר אחד. כאשר "עץ הדעת" מתחבר ל"עץ החיים" זוכים להארת חיים עם "האשה אשר אהבת".

בזוהר כתוב: דעת גניז בפומיא", כלומר ה"דעת" מתגלה בפה האדם על ידי הדיבור אפשר להתקשר, להכיר ולהתחבר כשמגיעים לשלב הקידושים, מבחינת מעלין בקודש, זוכים ל"זווג נשיקין" הזוהר מכנה את הנשיקה: "אתדבקות רוחא ברוחא" דבקות זו היא ראשית החיבור בין בני הזוג (גימטריה אתדברות = 913 = בראשית).

בפסוק "ישקני מנשיקות פיהו" באה לידי ביטוי השאיפה של כנסת ישראל לזיכוך ולחיבור עם רבש"ע. "ישקני" פירושו: יטהרני, ידבקני. זהו החלום! רש"י מפרש "כחתן אל כלה - פה אל פה". סוד אהבת ישראל את דבר ה', טמון בתחושת השמחה של ההתחברות.

חג הפסח מעניק את הבסיס להתחדשות הכמיהה העזה בין איש לאשתו ובין הקב"ה לכנסת ישראל.