מכון באר אמונה - ויאבק איש עמו

ויאבק איש עמו

ויוותר יעקב לבדו ויאבק איש עמו עד עלות השחר יעקב אבינו נפגש עם שרו של עשיו. התורה מציינת את המפגש הזה וקוראת לו "מאבק".

זוהי פגישה בין כוחות שקולים וחזקים, אך בסופו של המפגש עם עלות השחר, למרות הפגיעה והנזק הגופני, יעקב יוצא מהמפגש הזה מחוזק. הוא מקבל את הברכה מהמפסיד. הוא מקבל גם שם חדש - מהות חדשה. יעקב הוא כמובן ישראל.

אבינו שמסמל את כל ההיסטוריה היהודית לאורך הדורות. אנחנו חיים במאבק תמידי, אין דור שלא קמים עלינו לכלותנו.

לכאורה זו גזרה קשה ועלינו לבוא בטרוניא כלפי שמים, מדוע מגיע לעם ישראל לסבול כך? אך יעקב אבינו מלמדנו, המאבק מקדם אותנו. אין אנו חפצים בו כלל, היינו שמחים להימנע ממנו. אנחנו תמיד מוכנים לדורון לפני שאנו ששים אלי קרב.אך כאשר אין ברירה והמאבק כבר התרחש, אנו צריכים לבחון אותו בעיניים אמוניות ולשאול עצמנו: מה הרווחנו?

שבועות לא נעימים עברו על מדינת ישראל ועל תושבי הדרום בפרט. בימים אלו לבנו ומחשבותינו עם תושבי הדרום, מתוך הזדהות עמוקה עם סבלם וכאבם. אין ספק כי רוב ככל עם ישראל חש שאין ברירה אלא לעשות מעשה ולהחזיר את השקט והשגרה של מיליוני אזרחים הסובלים יום יום ממאבק ארוך ומתמשך.

זו לא מלחמה, אין פה הכרעה וכולנו יודעים שכנראה יחזרו אויבנו לתקוף שוב כשיהיה לאל ידם. זהו מאבק. במאבק אנחנו סופגים הרבה אבק, רפש דבק בנו, גם כל אומות העולם מטיפים לנו. אך אנו, מאמינים בני מאמינים, שואלים את עצמנו, מה נרוויח מהמאבק הזה?

עינינו הרואות כי רבים מתושבי המדינה מתחילים לשאול את עצמם מה מהות המאבק הזה? מדוע נגזר עלינו שלאחר הגלות הנוראה הגענו לכאן, חשבנו שהגענו אל המנוחה והנחלה אך טרם עשינו זאת. מה כל כך חשוב בישיבתנו בארץ ומה מונע מאיתנו ללכת למקום אחר.

לכשנעמיק בשאלות אלו, נוכל ליצור מהות חדשה של ישראל. מדינה ואומה שמבררת לעצמה מה עניינה, מה הקשר שלה לארץ הקדושה הזו וכיצד תממש את ייעודה דווקא כאן. אמנם, עצוב הוא שכך צריך הבירור להתרחש, אך אם כך נגזר עלינו ננסה לפחות להפיק את המיטב מהמאבק הזה.