מכון באר אמונה - הבית היהודי הראשון בהיסטוריה

הבית היהודי הראשון בהיסטוריה

בשבת הקרובה "ניפרד" מהאישה והאמא היהודית הראשונה. האישה שהקימה בית יהודי עם אברהם אבינו במטרה להפיץ את אור ה' לכל באי עולם.

שרה אימנו מנהלת את הבית הזה ביד רמה ואנו רואים לכל אורך הדרך את השפעתה על אברהם ומאוחר יותר גם על יצחק בנה. כמנהלת הבית שהמילה חסד היא מלת המפתח שלו, שרה נאלצת לנוע בין שתי קצוות שונים בתכלית ולעיתים מנוגדים לחלוטין זה לזה.

בפרשת וירא אנחנו רואים את הזריזות בהכנסת האורחים "מהרי שלש סאים... לושי ועשי עוגות" שרה יושבת באהל ומנהלת גמ"ח לכל דבר ועניין, גמ"ח לכל עובר ושב במדבר, לעיתים אנשים ירודים ביותר. אפילו האורחים הללו, שהקורא יודע שהם מלאכים, הם במבט ראשון: "ערביים.. המשתחווים לעפר שברגליהם" (רש"י). לא בדיוק הקו של בית מדרשו של אברהם אבינו.

אך שרה דואגת שאיש לא יצא רעב, באוהל שלה הפתוח לארבע רוחות השמים יש מקום לכולם. היא יודעת שללא עבודתה המסורה יהיה קשה לבעלה להחדיר לאורחים את מציאות הקדוש ברוך הוא. לאחר שיאכלו מהמטעמים יסביר להם אברהם מאיפה באמת מגיע המזון שהחיה אותם.

לתוך הציור הנפלא הזה מגיח צל כבד שנראה כסותר את כל עניין החסד. היחס של שרה לשימעאל ולאימו הגר. היחס הזה נראה במבט ראשון היפוכו הגמור של החסד. היא משלחת את הגר אל המדבר בעת הריונה ולאחר מכן עם בנה ישמעאל. הקורא עלול ממש להזדהות עם השפחה המסכנה ובנה שכל חטאו היה "לצחק".

וכאן אנחנו מקבלים שיעור חשוב מאד מאימנו הראשונה. שרה הייתה יכולה לבחור בקלות את אחד הקצוות וחייה היו פשוטים לאין ערוך. היא הייתה יכולה להודיע לאברהם חגיגית שהסיפור הזה עם עוברי אורח מפוקפקים חייב להפסק, לסגור את פתחי האוהל ולתלות שלט בסגנון "אנא הכנסו לאוהל בלבוש צנוע ונטולי עבודה זרה".

לחילופין, היתה יכולה לבחור בדרך ההפוכה. הבית פתוח לרווחה בכל מובן, כל רעיון וכל אידיאולוגיה ראויה לעיון. כל אדם יכול להציג את מרכולתו האידיאולוגית למכירה ויצחק, בנה האהוב, כבר ידע להחליט מה נכון - דרכו של ישמעאל או דרכו של אברהם.

שרה בחרה בדרך הקשה. היא לא תוותר על הפתיחות לכל אדם באשר הוא אדם, היא תעניק לו את החסד המגיע לו ותדע שאברהם משלים את המלאכה בהחדרת אהבת השם ויראתו. אך במקביל תשמור על חוסנו של הבית הזה, כאשר ישמעאל מתחיל לצחק (על פי חז"ל מדובר בעבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים) עם יצחק, שם עובר הגבול. כאן היא לא תאפשר עודף פתיחות. את זה היא תרחיק על מנת שהבית ישאר איתן ויציב.

לנו, נשים יהודיות שמטרתן לבנות בית יהודי אמיתי, טמון כאן מסר חשוב. על מנת לשמור על בית יהודי חסון חשוב מאד שנזהר מהשפעת הרוחות שבחוץ הנושבות לכל עבר. אך אל נאפשר לרוחות הללו לסגור גם את החסד והטוב שהם יסודות הבית היהודי.

כמידי שנה, גם השנה מציעה לכן מדרשת אמונה מגוון קורסים מקצועיים מנקודת מבט יהודית שיעזרו לבית שלכן להיות בית מלא בחסד ובעצמה יהודית. אני מזמינה אתכן להירשם לקורסים שעדיין פתוחים ולהגיע לטעימה קטנה מהקורסים שמדרשת אמונה מציעה לכן.