מכון באר אמונה - אתגר בין דורי - מרצים וסיליבוס

אתגר בין דורי - מרצים וסיליבוס


בס"ד
יום  שלישי כ"ג  כסלו תשע"ד
26  בנובמבר  2013


קורס: האתגר הבין דורי
תוכנית לימודים

9:45- 11:15 11:30 – 13:00 13:30 – 15:00
סימסטר א'
הגב'  ענת פייגלסון
האתגר הבין דורי ד"ר דפנה הלפרין
סוציולוגיה של הזיקנה מרצים מתחלפים
• יחס היהדות
• משפט,
• רפואה
• סיפורי חיים
• התמודדות עם מצבי משבר ועוד..
סימסטר ב' הגב'  עינת פייגלסון
האתגר הבין דורי הגב' איריס קלימן
פסיכולוגיה של הזיקנה

הקורס יתקיים בעז"ה בימי שני מהשעה 9:45 עד  השעה 15:00
במדרשת אמונה רח' החי"ל  43 בגבעה הצרפתית  ירושלים
עלות הקורס 6000  ₪ לשנה.
ראיונות למעוניינות יום ב'  9.12  ו' טבת בבית מדרשת אמונה. לתיאום ראיון והרשמה ניתן ליצור קשר yaffaz@mirmunah.org





תוכנית לימודים – פסיכולוגיה של הזיקנה

1 החיים כמסע של שינוי: תאוריות פסיכולוגיות מרכזיות לגבי תהליך ההתפתחות במהלך החיים

2. הצגת תיאורטיקנים מרכזים :אריקסון, יונג, בולהר, לוינסון גולד

3, אמצע החיים – פוריות מול קיפאון

4.הבגרות המאוחרת -התחלות חדשות התחלות קשות. פרישה מעבודה והשלכותיה

5. אנחנו, הורינו, ילדינו ונכדינו. התייחסות למעגל החיים המשפחתי.

6 היכולות הקוגנטיביות במהלך החיים : אינטליגנציה ,יצירתיות , חוכמה.

7. שינויים ביכולת הזיכרון במהלך החיים.

8. הזקנה המופלגת: האתגר החברתי והאישי של הזקנים ביותר.

9. מערכות יחסים בשלבי חיים שונים.

10. פסיכופתולוגיה במחצית החיים השנייה.

11. פסיכותרפיה במחצית החיים השנייה.

12. התמודדות עם אובדן ומוות במהלך החיים.

13. תמורות בחוויית הזמן בשלבי החיים השונים.

14. הזדקנות מוצלחת





  תאריך      
      חנוכה  
1 ו טבת
9.12.13
     
2 י"ג טבת
16.12.13
הזיקנה ואנחנו-מיתוסים וחיבורים מטפלים עקריים-אסתר פרנס
 
 
זיקנה והזדקנות בישראל
 
3 כ טבת
23.12.13
עניין של כבוד מסגרות השמה לקשישים-מיכל נאור
 
עמדות ודימויים של הזיקנה בישראל (גילנות)
4 כ"ז טבת
30.12.13
לגעת בכוח-הכרת הכוחות שלנו כדרך לכל התמודדות מודל החוסן-ענת פיגלסון פרישה מהעבודה
5 ה שבט
6.1.14
מעגלי החיים-מילדות לזיקנה סבתאות חדשה וזיקנה פעילה-דר דפנה  הלפרין רווחה אישית ואיכות חיים בזיקנה
6 י":ב שבט
13.1.14
קבלת החלטות-בסיס להתנהלות שלנו באתגרי  המשפחה סיפור חיים ככלי לגישור בין דורי-בטי ודורית
 
תיאוריות בזיקנה: מודרניזציה, תפקידים וחליפין
7 י"ט שבט
20.1.14
 תפישת הבדידות של המזדקנים אל מול התפיסה של המשפחה תהליכי הזדקנות בסיפור  ובשירה-אילת
 
[יש לדפנה מחויבות אחרת-אמצא משהיא במקומה]
8 כ"ו שבט
27.1.14
אחים נכדים ובני זוג באינטראקציה הרב דורית תאוריות בזיקנה -התנתקות פעילות והמשכיות-דר דפנה הלפרין[השלמה של שבוע קודם]
 
אוכלסיית סיכון בזיקנה,נשים זיקנה ועוני
9 ג אדר א
3.2.14
חגים וימים מיוחדים במשפחה הרב דורית גלגל החיים-אילת
 
אוכלסיית סיכון בזיקנה.התעללות והזנחה
10 י אדר א
10.2.14
תקשורת מקרבת והקשבה פעילה המוח וההזדקנות-אורנה מרי אש אוכלסיית סיכון בזיקנה- זיקנה ועוני
11 י"ז אדר א
17.2.14
התמודדות עם קונפליקטים צרכים של האוכלוסיה המתבגרת אוכלסיית סיכון בזיקנה-ניצולי שואה
12 כ"ד אדר א
24.2.14
     
13 א אדר ב
3.3.14
     
14 ח אדר ב
10.3.14
     
    פורים    
15 כ"ב אדר ב
24.3.14
     
16 כ"ט אדר ב
31.3.14
     
    פסח    
17 כ"ח ניסן
28.4.14
     
    יום הזכרון    
18 י"ב אייר
12.5.14
     
19 י"ט אייר
19.5.14
     
20 כ"ו אייר
26.5.14
     
  ד סיון
2.6.14
     
  י"א סיון
9.6.14
     
 


שם הקורס: גרנטולוגיה פסיכולוגיה חברתית
היקף הקורס: 13 מפגשים – 2  ש"ש  סה"כ  26  שעות


רציונל
לצד תהליכים ביולוגיים אוניברסליים המתרחשים עם הזדקנות הגוף, זקנה היא  תוצר של הבנייה    חברתית, תרבותית והיסטורית, וכזו  היא תלויה בערכים, בנורמות ובמיתוסים. הקורס יבחן מושגי יסוד ותיאוריות  מרכזיות בגרונטולוגיה חברתית. הוא יתמקד בהבנייה התרבותית של הזקנה בישראל
הפוסט -מודרנית, במרכזה  הגדרת הזקנים כ"אחר". לאורך הנושאים השונים  ידונו השלכות על הבניית הזהות האישית והתנהגות של  אנשים זקנים ועל  הפרקטיקה.

נושאי הקורס:

• גרונטולוגיה  חברתית סוגיות עיקריות
• דמוגרפיה וזקנה.
• זקנה כתופעה חברתית ותרבותית.
• הקשר  ההיסטורי והתרבותי של זקנה.
• זקנה בתרבות הפוסט - מודרנית
• הבנייה  תרבותית של זקנה בישראל.
• תיאוריות חברתיות של זיקנה והזדקנות .
• אישיות ובריאות הנפש בזיקנה.
• ג'נדר וזיקנה.
• מוות וזיקנה.
חובות הקורס:
•  נוכחות  חובה.
• השתתפות פעילה
• קריאת החומר הביבליוגרפי



.